Feb 26, 2013

Meals planner

hai salam semua....

Sihat? Moga2 semuanya sihat...



today nak cerita pasal meals planner..
Friday selalunya hari malas masak sedunia saya...
sebabnya ...ptg biasanya after kids finished the school session kami 'balik kampung'..rumah mak saya la tewww kan hihihi
So normally lunch tu saya masak simple2 je and lg satu selalunya saya berazam dedicate kan stp hari Jumaat adalah hari utk saya melebihkan apa2 amal utk bekal 'disana'
Kalau boleh takmo ambik order hari ni...sbb saya selalunya nak masak2 utk dibawa ke usrah mlm tu..seronok share benda2 yg kita tahu sikit2 masak tu dgn kawan2 dan ustazah :)
Weekly chores pun sume saya try adjust hari2 yg lain tapi ada satu je yg harini saya kena buat selalunya....

PLAN SEMINGGU PUNYA MEALS DAN LIST BRG2 BASAH YG NAK KENA BELI KAT PASAR TANI HARI SABTU TU...

Ini le sesatunya keroje yg ghasenya fedup btul nak buat....
TAPIIIII...........bila dah buat rasa kepala ringan gileeeeeee ahhh
tak payah pening fikir nk makan apa nak masak apa...


Selalunya saya akan plan what for breakfast, lunchboxes ,lunch, teatime and snack...
and lepas tu list kanlahhhhh brg2 nya pulak kan...fuhhh!



Tapi sebelum plan meals tu...saya make sure saya akan buat inventory dulu brg2 yg ada dlm fridge dan foods shelf saya..Nak mengelak membazir, kalu tak asyik la duk beli sana beli sini last2 expired dahhh




Ha speaking of expire date..saya mmg ada buat satu list semua items yg akan expire dlm tahun 2013.Tampal dekat family calendar saya ditepi Miss Kitchen Aid so every month saya tahu apa brg yg akan expire dan dari situ saya rasa motivate nak masak atau create apa2 meal sblum kena campak dlm tong sampah..
Dari situ juga saya rasa insaf...suami susah payah cari duit nak beli takkan kita nak buang je kann... cewahhhhh hahahah lakonan semata tu okayyyy tapi betul la kannnnn.

Tapi kadang2 saya gagal jugak nak buat meals plan hari jumaat tu bila malas menyerang....
so akibatnya next monday hingga seminggu tu siaplahhhhh pening dok pikir nak makan apa nak masak apa...alah macam mak2 kita dulu kan.Selalu bebel ...apoooo nak masak niha apoooo nak gulai haaa kikikiki
Paling tak boleh tahan bila anak terpaksa beli biskut chipsmore utk bawak bekal....
sayuuu gila sbb rasa failed jln kan tanggungjawab sbg emak....

Beside that...saya masukkan jugak satu dua menu baru utk ditry kadang2 tu.Bila rajin lah tu kannn...


TAPIIIIII friendssss

actually kalau kita x buat semua ni pun atau senang kata kita malas nak masak punnnnn
suami tak ada hak nak marah kita okay....sebab memasak bukan tanggungjawab isteri pun sebenarnya  cuma kita rasa bertanggung jawab kan ....atau tak sampai hati....

Okay no worries sapa2 yg tak sempat masak tu ...makan kedai hari2 mcm Norkumalasari pun tade hal.Husband dia x bagi masak sbb nanti remeh dan masa banyak terbuang sebab Noor seorang yg sangat pembersih...Dia lagi rela Noor spend lebih masa kat masjid sembahyang berjemaah satu family..

Class kan?

OKlah see you 

XOXO

2 comments:

  1. Sangatla organize...hahaha..touching bab lunchboxes tu sebab den xsompek nak masak pepagi buto utk anak2....huhuhuh...ibu mithali ibu sejati nihhhh.....

    ReplyDelete
  2. salam elena, oh my!..kak salmi tidak akan boleh jadi se organize you! sebab my dearie asben yang memasak setiap hari *wink*..talk about norkumalasari, last week jumpa dia kat kedai makan nearby my office..baru la tau dia memang tak masak yer..unlike us memang jarang kot makan kedai..kalau tahap malas sangat pun..goreng telor mata kerbau letak kicap pun dah sedap sangat :-)

    ReplyDelete